ابرکوه رحیم میرعظیم سرپرستی یزد فردا:رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ابرکوه گفت: گسترش فضای سبز به خصوص در ورودی های ابرکوه یک نیاز و ضرورت است و همگان باید منابع طبیعی را در حفظ و حراست از عرصه های طبیعی یاری دهند

طوفان های شن خسارت های بسیاری به شهرستان وارد می کند
محمد مهدی صادقی در دیدار کارکنان این اداره با فرماندار شهرستان اظهار داشت: حدود 300 هزار هكتار ار عرصه هاي منابع طبيعي ابركوه را اراضي بياباني وكويري تشكيل مي دهد.
وی افزود:اين اراضي بدليل فقر پوشش گياهي،بارندگي ناچيز و وزش بادهاي موسمي ،مستعد فرسايش شده ودر نتيجه باعث به وجود آمدن طوفان هاي شن در منطقه مي شود که این امر خسارت هاي بسیاری به مزارع ،تاسيسات،راههاي ارتباطي و... وارد مي سازد.
صادقی اظهار داشت:به منظور كاهش اثرات مخرب طوفان هاي ذكر شده وهمچنين جلو گيري از پيشروي كوير و تثبيت شنهاي روان در كانون هاي بحران فرسايش در سنوات گذشته حدود 11هزار هكتار از عرصه هاي بحراني با كاشت گونه هاي مقاوم به خشكي نظير تاغ بيابان زدايي شده است.
180 خانوار از مراتع ابرکوه امرار معاش می کنند
وی در ادامه اظهار داشت: افزود: بيش از 180 هزار هكتار از عرصه های منابع طبیعی را مراتع تشكيل مي دهد که این میزان 35 درصد از مساحت شهرستان را تشکیل می دهد و
بيش از 180 خانوار دامدار با حدود 19 هزار واحد دامي از این مراتع استفاده مي كنند.
وی افزود: كاهش بارندگي طي چند سال متوالي و خشكسالي هاي پياپي كه اولين تاثير خود را بر روي پوشش گياهي مراتع مي گذارد ، باعث وارد آمدن خسارت بسيار شديد به مراتع سطح شهرستان شده است و كاهش توليد علوفه ، فقر پوشش گياهي و فراهم آوردن زمينه مساعد براي پديده فرسايش از جمله عوارض آن است و باید برای جبران این خسارات بودجه های مناسب اختصاص یابد
باید با خشکسالی مقابله کرد
صادقی همچنین با اشاره به فعالیت های این اداره برای مقابله با پدیده خشکسالی افزود:در همين راستا اقداماتي در جهت مقابله با پديده خشكسالي در قالب احداث آب انبار و آبشخور در مراتع ،‌ اجراي طرحهاي مديريت چرا ،‌ حفاظت و قرق مراتع ،‌ تامين آب شرب دام ، احداث هلالي آبگير جهت ذخيره نزولات ، احداث سازه هاي آبخيزداري شامل احداث بند خاكي و گوراب به اجراء در آمده است.
سرانه فضای سبز ابرکوه پائین است
وی در ادامه و در مورد پائین بودن سرانه فضای سبز در شهرستان اظهار داشت: در سال 88 و از محل اعتبارات خشکسالی زیر ساخت های لازم برای اجرای فضای سبز بین راهی در ورودی ابرکوه فراهم آمد و 5 کیلومتر از مسیر نیز درختکاری شد وبه غیر از اعتبار فوق تاکنون هیچ اعتبار دیگری به این پروژه اختصاص پیدا نکرده است و این درحالی است که زیر ساخت ها برای گسترش 50 هکتاری این فضا در ورودی شهر ابرکوه فراهم است.
وی یادآور شد:کمبود اعتبارات همچنین باعث عدم گسترش فضای سبز در ورودی ابرکوه از سمت یزد نیز شده است و این در حالی است که با اعتبارات کم می توان از چاه آب ربذه به منظور افزایش فضای سبز منطقه که یک نیاز اساسی برای شهرستان به خصوص در این منطقه است استفاده کرد.
کاسه رود امید مردم شرق ابرکوه است
صادقی با اشاره به فعالیت های آبخیزداری اظهار داشت: 11 بند خاکی شهرستان قابلیت ذخیره 5/2 میلیون متر مکعب از روان آب ها را دارد و پروژه کنترل سیل کاسه رود به غیر از بندهای ذکر شده و به تنهائی با ظرفیتی بالغ بر 4 میلیون متر مکعب مایه امید روستائیان شرق ابرکوه برای انتقال آب است است که از طرف جهاد کشاورزی در دست اقدام است.
فرهنگ سازی هدف اول منابع طبیعی است
وی در ادامه و در مورد نقش فرهنگ سازی در حراست از عرصه های طیعی اظهار داشت: اعتقاد داریم که فرهنگ سازی در مورد حفاظت از منابع طبیعی باید از کودکان شروع شود و به همین دلیل جشن ویژه کودکان را در این ایام برگزار می کنیم.
فرماندار ابرکوه نیز در این دیدار اظهار داشت:توجه به درخت و درختکاری در فرمایشات پیامبر اعظم(ص)،امیر المومنین و ائمه اطهار نیز مشهود است.
اسماعیل برزگرزاده افزود:همگان باید تلاش خود را برای همکاری با اداره منابع طبیعی برای حراست از این نعمات خدادادی به کار گیرند.



  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا